Pestopaj med ugnsrostade grönsaker

Idag skulle jag ha simmat efter jobbet. Jag simmar en kilometer en gång i veckan, mest för att få basta och göra hårinpackning efteråt. Men idag så latade jag ur...snålblåst och kallt är det ute och soffan och en kopp te lockade mer. Avser att bädda ner mig i soffan inom kort. :)

Jag gillar paj och jag gillar ugnsrostade grönsaker. Jag gillar verkligen när både grönsaker och lök blir lite sötare. Den här pajen är fräsch och god och även om den tar lite tid så är den värd det.



Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning:
2 st paprikor, godast blir det att blanda röd och gul
2 st rödlökar
300 g squash
olivolja
salt och peppar

3 ägg
2 dl mjölk
1 dl pesto

Sätt ugnen på 250 grader. Gör i ordning pajdegen genom att finfördela margarinet i mjölet till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform med löstagbar kant. Nagga med en gaffel. Låt vila i kylen ca 15-30 minuter. Kärna ur paprikorna och skala löken. Skär paprikan i bitar, löken i tunna klyftor och squashen i skivor. Lägg allt på en plåt, stänk över olivolja och krydda med salt och peppar. Sätt in i ugnen 15-20 minuter. Vispa ihop ägg, mjölk och pesto. När grönsakerna rostats så sänk ugnsvärmen till 200 grader. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter. Lägg i grönsakerna i botten och häll över äggsmeten. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 35-40 minuter.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0