Tortellinigratäng

Jag surfar runt på rätt så många andra matbloggar, är ett bra sätt att hämta inspiration och recept. På Kryddburkens hemsida hittade jag detta. Jag surfar mycket även på matbloggar som inte alls är på den gröna sidan, de flesta recept går ju att vegofiera ganska enkelt. Pastagratänger är något jag verkligen gillar. Denna var jättegod och blir godare ju mer vällagrad ost man har i såsen.

  

Ingredienser 4-6 portioner
Tortellini till ca 4 portioner
1 blomkålshuvud
2 små broccolibuketter

Ostsås:

2 msk smör
2½ msk vetemjöl
8 dl mjölk
1 tsk vitpeppar
1 krm finmalen muskotnöt
1 tsk salt
5 dl riven lagrad prästost

Ugn 225 grader. Koka tortellini till 4 port. Häll av och ställ åt sidan så länge. Skölj och dela blomkål & broccoli i små buketter. Koka upp vatten med lite salt och koka lätt tills de blivit lite mjuka, ca 2-3 min. Häll av vattnet och skölj i kallt vatten. Blanda ihop tortellini, broccoli & blomkål i en ugnsform. Smält smöret till ostsåsen i en kastrull. Dra av kastrullen från plattan och vispa ner mjölet till en slät konsistens. Tillbaka på plattan, fyll på med mjölk och koka ihop till en krämig sås. Krydda med vitpeppar, muskot och salt. Låt såsen småkoka på låg värme. Rör ner den rivna osten. Smaka av. Häll ostsåsen över gratängformen. Gratinera ca 20 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0