Peanut butter cookies

Sedan tidigare har jag alla tre "söta-böckerna" av systrarna Eisenman; Två systrars söta, Vinterns söta och Sommarens söta. De är otroligt vackra och inspirerande och de av er som inte köpt dem sedan tidigare bör investera i dem. Min sambo är löjligt förtjust i jordnötssmör och till honom bakde jag dessa ur den sista av böckerna. Supergoda med mycket smak av jordnötter. Det värsta var dessutom att de var lika goda frysta vilket gör att jag går och småäter dem ur frysen hela tiden. ;) Här nedan kommer i alla fall receptet.



Ingredienser  ca 30 st kakor
175 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
1 dl socker
2 ägg
1 dl jordnötssmör
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1,5 tsk bakpulver
2 dl havregryn

Fyllning:
2 dl jordnötssmör
50 g rumsvarmt smör
0,5-0,75 dl florsocker

Ugn 175 grader. Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst. Tillsätt äggen ett i taget och sedan jordnötssmöret. Blanda de torra ingredienserna och rör ihop med smörblandningen till en slät deg. Fördela degen i teskedsstora klickar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna i cirka 10-12 minuter eller tills de är gyllenbruna. Låt dem svalna något på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna helt. Vispa jordnötssmör och smör till fyllningen. Tillsätt florsocker och vispa till en krämig konsistens. Bred lite fyllning på undersidan av hälften av kakorna och tryck försiktigt ihop dem med resten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0