Blåbärsbullar á la Leila

Efter en tur i blåbärsskogen för drygt två veckor sedan blev jag sugen på att baka bullar vilket jag faktiskt, hör och häpna, aldrig gjort förut. Jag bakar ganska mycket och olika saker men just bullar har jag aldrig vågat ge mig på då jag liksom har förutspått att jag kommer att stå där efteråt med en hel plåt torra bullar. :) Men jag vågade testa och använde Leilas recept, tänkte att då kan det ju inte gå fel. Det gjorde det inte heller, supergoda och saftiga bullar blev det!



Ca 30 bullar
Vetedeg med kardemumma
Om man använder en hushållsmaskin så som jag är ett tips att använda rumstempererat smör i vetedegen i stället för smält smör. Fettet fördelas på ett annat sätt och ger en smidigare deg. Om man blandar degen för hand är det naturligtvis lättare med smält smör men det går även med mjukt smör i små tärningar.

Ingredienser:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst för söta degar
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 g rumstempererat margarin
1 ägg
Ca 1,2 l vetemjöl special

Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter. Sätt ugnen på ca 225 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord.

Blåbärsfyllning
Ingredienser
100 g rumstempererat margarin
2 msk malen kanel
1 dl råsocker
3 dl blåbär
2 msk florsocker
2 msk maizena
1 ägg till pensling
50 g mandelspån
pappersformar

Blanda smör, råsocker och kanel till en krämig fyllning. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta, cirka 0.5-1 centimeter tjock. Bred över smörkrämen. Blanda lätt mosade bär med florsocker och Maizena i en skål. Maizenan tillsätts för att blåbären inte ska bli för vattniga. Strö bären över degen och rulla ihop till en tajt rulle. Skiva rullen i 3-4 centimeter breda skivor. Lägg bitarna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt. Sätt ugnen på 222 grader. Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån. Grädda bullarna gyllene, i cirka 10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0